0523-757-966
© כל הזכויות שמורות לסיגל לזרוביץ - יעוץ, אימון, ניהול והדרכה - איתך בדרך לשינוי והתפתחות, ת.ד. 7494, חיפה, 31074 | טל': 0523-757966 | דוא"ל: sigal.coach@gmail.com
ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותבת המקורית בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה ובהנאה


לחץ בארגון

לחץ מתבטא בתחושות סובייקטיביות המתבטא במגוון ביטויים, ייתכן בתהליכי החשיבה במובן של קושי ברמת הריכוז והקשב, בלבול, בלק אאוט ועוד, ברמה העצבית דהיינו הזעה, כאבים, עייפות או ברמה ההתנהגותית כעצבנות, דכדוך, עצבות, חוסר אונים, חוסר סבלנות, כעס, חרדה ועוד.

תחושות אלו עלולות לפגוע בדימוי העצמי שלנו, באיכות חיינו ואף בבריאותנו.
מאידך, יש רבים הרואים בלחץ גורם ממריץ, מדרבן ומביא לתוצאות שלא היינו מגיעים אליהם בדרכים אחרות.

לחץ ארגוני יכול להתבטא בהצבת מטרות ויעדים של ההנהלה אשר לא תמיד מתאימים וריאליים למצב של הארגון. לדוגמא חסר בכח אדם אשר אינו מאפשר עמידה ביעדים בלוח זמנים שנקבע. לחצי הארגון הינם בנוסף ללחצים שעובדים רבים נתונים בהם בשל מגוון תחומי החיים וריבוי משימות מהמשפחה, לימודים, הפנאי, הבית, החברתי, מצב פוליטי-בטחוני בארץ וכיוצ"ב.

לעתים מנהלים מגיעים למצב של לחץ כה חזק שהם במצב של חוסר אונים ונכנסים לדכאון ומתח.  כאשר אם נבדוק, נתמקד לפרטי המשימות ונבדוק את המשמעויות נמצא שהמשימה היא הרבה יותר פשוטה וקלה לשליטה מכפי שנראה בתחילה.  

בעיה נוספת היא שרוב המנהלים בארגונים בודקים ומשתפים רק כאשר נוצר משבר.  לעתים גם בשל ריכוזיות יתר.  

המחקרים מציינים כי עובד שבעל תחושת אתגר כלפי מטרותיו בעבודה, מחויבות למקום פרנסתו ובעל שליטה לגורמים שונים בעבודתו יכול לעמוד ביתר קלות בתחושות לחץ.

לכן, יותר ויותר ארגונים מבינים היום את הצורך בסדנאות, אימון ויעוץ אישי וכן מתן כלים לעובד להתמודדות עם הלחצים השונים אשר מביאים לשינוי הנדרש ותורמים למחויבות העובדים (המתבטאת בין היתר בהעלאת התפוקה, איזון נכון בין עובדה ומשפחה, הפתחת היעדרויות וכיוצ"ב). 

למשל ניתן לקבל כלים רבים להפחתת הלחץ כניהול אפקטיבי של זמן (ראו בהרחבה במאמר נפרד העוסק בכך), המנעות מדחיינות, הרחבת פעילויות פנאי המעוררות כוחות, כל אלו כמובן כתהליכים ארוכי טווח אשר יגרמו לשינוי בהרגשה ובדרכי החשיבה. בעיקר עי"כ שכל אחד בוחר את הנושאים החשובים לו (כולל בתחומי חייו הפרטיים) ולומד להאציל סמכויות ולחנוך את העובדים כדי שיוכלו לבצע את המשימות הארגוניות בצורה איכותית. המנהל לומד להפריד בין מרחבי העבודה וחייו האישיים ומגדיר לעצמו שעות עבודה ברורת ומרגיל את סביבתו בהתאם תוך שימוש בזמני מעבר - זמנים שאינם עבודה ולא בית. זמנים שמאפשרים ריכוז, סנכרון ויצירת ניתוק ומעבר לתחום הבא בצורה חלקה

מקור נוסף ללחצים ומתחים במקום העבודה, הוא יחסי עבודה לא טובים ותקשורת בעייתית עם קולגות שלכם או המנהלים שלכם. חלקנו חווים  זלזול או לחץ ממנהל או מעמית המתעמת עימנו. במקומות עבודה רבים עובדים בצוות ולכן היחסים הם קריטיים לאפקטיביות ויעילות העבודה לאורך זמן. ניתן להתמודד עם לחצים אלו בדרכים שונות ויש לבחון כל מקרה לגופו, יש מקרים שיש לבדוק עם החבר לצוות או המנהל באופן אישי, לעתים שיחה כזו לא תקדם המצב ויש לפעול בדרכים נוספות בצורה נעימה ומקצועית.

ובאופן אישי,
הומור כידוע הוא הוא תרופת פלא להפחתת לחץ כמעט כל סיטואציה אפשר להפוך להומוריסטית, אם רק מצליחים להתנתק ממנה לרגע ולהסתכל מהצד. אז סגלו לעצמכם חשיבה חיובית והתמידו בה, אל תשכחו לנשום עמוק, להקפיד על פעילות גופנית, ובלו עם אנשים שטוב לכם איתם אשר יעניקו לכם שלווה ושמחה. העניקו לעצמכם רגעים של שקט והנאה.